Na Veľkú noc potraviny v obchodoch nechýbali. Dôvodov, prečo boli medziročne drahšie je viacero

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ceny potravín, graf
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.

Aj počas tohtoročnej Veľkej noci dodali domáci potravinári do obchodov dostatok tovaru, avšak za vyššie ceny. Potvrdili to dodávatelia hydiny, oleja, piva, chleba a cukrárskych výrobkov.

Dôvodom sú rastúce náklady na krmivá, naftu, elektrinu, zemný plyn, obaly, či príplatky za prácu v noci a cez sviatky. Aj preto sa Slovensko zaradilo medzi krajiny eurozóny s najvyššou mierou rastu cien potravín. Rastúca inflácia sa prejavila aj v zmene spotrebiteľského správania, zákazníci začínajú byť čoraz citlivejší na cenu výrobkov.

Vojnu na Ukrajine vnímajú domáci potravinári sekundárne. Zhodujú sa, že jej vplyv cítiť najmä na drahších pohonných hmotách a energiách. Tie následne ťahajú finálne ceny potravín nahor.

Milióny litrov oleja

Bratislavská Palma dodala počas Veľkej Noci na domáci trh viac ako tri milióny kusov oleja a viac ako 1,4 milióna kusov tukov na pečenie. Veľkonočné ceny olejov boli dokonca v porovnaní s Vianocami nižšie.

„Naše predajné ceny sú v porovnaní s posledným kvartálom minulého roka výhodnejšie, avšak o cenách na pulte rozhoduje cenová politika jednotlivých sietí,“ vysvetlil pre portál SITA Potravinárstvo generálny riaditeľ Palmy Martin Varga.

Najväčší domáci dodávateľ rastlinných olejov a tukov na pečenie za rok 2022 expedoval na slovenský trh viac ako 20 miliónov litrov oleja. Tvrdí, že ukrajinský konflikt ovplyvňuje trh s potravinami už celý rok a ekonomické turbulencie sa odrážajú aj na kúpyschopnosti spotrebiteľov. „Ďalší vývoj sa len veľmi ťažko odhaduje,“ poznamenáva šéf bratislavskej Palmy.

Dostatok chleba

Na pultoch nechýbal cez Veľkú noc ani čerstvý chlieb a cukrárske výrobky. „Objednávky obchodov a hotelov plníme. Denne sme na trh dodali zhruba 50 ton výrobkov,“ skonštatoval pre portál SITA Potravinárstvo generálny riaditeľ Liptovských Pekární Včela – Lippek Slavomír Moravčík.

Medziročne však Liptáci museli vzhľadom na rastúce vstupy zvýšiť ceny chleba a zákuskov zhruba o 20 percent. Vrásky na čele im robia najmä zvýšené náklady na pohonné hmoty, energie a za prácu v noci, či cez sviatky. Za celý minulý rok dodali na trh Liptovské pekárne celkovo viac ako sedem tisíc ton pekárskych výrobkov.

„Ceny našich produktov budú síce aj naďalej rásť, avšak už by to nemalo byť tak výrazne,“ dodal šéf Lippeku.

Cenové alternatívy

Vplyv vysokej inflácie na správanie spotrebiteľov evidujú aj pivári. Očakávajú, že konzumenti sa budú v dôsledku rastu cien viac utiekať k cenovo dostupnejším alternatívam.

„Klesajúca kúpyschopnosť obyvateľstva môže tiež viesť k nižšej návštevnosti gastro prevádzok. Cielenými investíciami preto chceme pomôcť reštauráciám zabojovať o zákazníka,“ zdôrazňuje finančný riaditeľ Heineken Slovensko Miroslav Horecký.

Minulý rok vyprodukoval holandský Heineken na Slovensku celkovo 1,7 milióna hektolitrov piva a cideru. Trhovým výkyvom plánuje pivovar čeliť aj inováciami. Už na veľkonočný trh ponúkol upravenú receptúru v podobe horkejšieho piva, či novú mango príchuť radlera.

Drahé krmivá

Domáceho spotrebiteľa počas tohtoročnej Veľkej noci nesklamali ani slovenskí producenti hydiny a vajec. Na trh dodali dostatok tovaru, avšak tiež vo zvýšených cenách. Ceny hydiny a vajec vyhnali nahor najmä rastúce ceny krmív. Tie za posledné dva roky vzrástli o 70 percent.

„Náklady na krmivá majú zásadný vplyv. Predstavujú 60 percent všetkých nákladov spojených s výkrmom hydiny a viac ako 50 % pri produkcii vajec,“ hovorí pre web SITA Potravinárstvo riaditeľ Únie hydinárov Slovenska (ÚHS) Daniel Molnár. Hydinári tiež evidujú medziročný nárast cien elektrickej energie o 400 percent, plynu o 500 percent a obalov o 100 percent.

Producenti hydiny však odmietajú inflačného čierneho Petra vo svojich rukách. Hovoria, že obchodom predávajú hydinu a vajcia za výrazne nižšie ceny než ako ich kupuje konečný spotrebiteľ. „Odbytové ceny spracovateľov hydiny za chladené kurčatá síce vzrástli od začiatku minulého roka o 25 %, avšak ich priemerné spotrebiteľské ceny sa zvýšili až o 42,6 percenta,“ argumentuje Molnár. Podobný vývoj zaznamenali hydinári aj pri vajciach.

V minulom roku sa na slovenských hydinových bitúnkoch vyprodukovalo 77 372 ton hydinového mäsa a chovatelia nosníc vyprodukovali viac ako jednu miliardu kusov vajec.

Domáce bezpečnejšie

Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK) tvrdí, že energetická kríza a inflácia sú priamym následkom vojny na Ukrajine a ovplyvnili aj slovenský predveľkonočný trh s potravinami.

Domáci farmári evidujú dopady najmä na nízkopríjmové skupiny obyvateľov. Tí si totiž výraznejšie začínajú všímať cenovky na potravinách. Slovenskí pestovatelia a spracovatelia sa preto obávajú hrozby zvýšenej nákupnej turistiky najmä v Poľsku.

SPPK apeluje na štát, aby spotrebiteľov chránil a dbal na bezpečnosť a kvalitu potravín. „Najväčšiu kvalitu vedia spotrebitelia získať pri kúpe slovenských potravín, ktoré sú pod neustálou veterinárnou kontrolou a nezaznamenali žiadne potravinové škandály,“ podčiarkla hovorkyňa SPPK Jana Holéciová.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Daniel MolnárJana HoléciováMartin VargaMiroslav HoreckýSlavomír Moravčík
Firmy a inštitúcie SPPK Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komoraÚHS Únia hydinárov Slovenska